15/04

Hier wordt niet geleden!

Verklein de afstand tot je lezer met actieve zinnen.

 

 

 

 

 

 

‘U wordt verzocht hier uit te stappen’ en ‘onze studenten worden begeleid’. De vraag is: door wie? Het antwoord is dikwijls: door ons, wie die ‘ons’ dan ook moge zijn.

Je kunt natuurlijk best schrijven: ‘U wordt door ons verzocht’, maar dat maakt het niet fraaier.

Lijdende zinnen scheppen afstand. Gebruik ze liefst zo min mogelijk. Waarom schrijf je niet gewoon: ‘Wij verzoeken u hier uit te stappen’ en: ‘Wij begeleiden onze studenten’? Je zegt dan tenminste duidelijk wie er aan het verzoeken of begeleiden is. Zo maak je de afstand tussen de zender en de ontvanger kleiner. Dat helpt bij de overdracht van de boodschap.

Maar soms wil je de afstand juist vergroten. Bijvoorbeeld in algemene voorwaarden, waarin je stelt dat ‘het hele bedrag gefactureerd wordt’ als je te laat bent met annuleren. Dan wil je liever niet dat de lezer jou met die nare facturen associeert. Dan is het fijn als het sturen van facturen een beetje lijkt op het weer: jammer van die sneeuwbui. We konden er niks aan doen, het gebeurde gewoon.

Meestal wil je minder afstand. Soms wil je méér afstand. Je kunt dat onder andere regelen met lijdende zinnen. Maar doorgaans geldt: hoe minder lijdende zinnen, hoe beter. Doe maar net alsof ze heel duur zijn: je moet een heel goeie reden hebben om er een te gebruiken.


Categorie: ,