17/06

D-bèta oxymoronlotion met actieve vezelhydrotropica

En een scheutje trihydrolysosinebimagnesiumamalgaat…

Piet Vroon zei vaak: ‘Mannen en vrouwen zijn wel gelijkwaardig, maar niet gelijkaardig.’ Dat is een waarheid als een koe. Onze lichamen hebben andere functies en dus zijn onze hersenen anders geprogrammeerd. Als je daar over na gaat denken, word je niet altijd vrolijk. En waarschijnlijk ga je ook anders denken over de voordelen van het man of vrouw zijn. Want, dames, ook mannen hebben het zwaar.

Elk foordeel hep s’n nadeel
Een voordeel van man zijn, is bijvoorbeeld dat je meer spieren hebt dan een vrouw. Ik heb het over gemiddelden. Dat je niet denkt: Ja, maar mijn tante Agaath, die was wel zes keer zo sterk als oom Harry. Ja, dat kan. Maar GEMIDDELD hebben mannen meer spiermassa dan vrouwen. Dat is handig. Maar het betekent wel dat je het zware jaag- en sjouwwerk mag afhandelen, of je daar nou zin in hebt of niet. En ook het betere mepwerk. Daarom bestonden legers van oorsprong vooral uit mannen. En niet alleen omdat die harder konden meppen en (als de nood aan de man kwam) harder konden rennen, maar ook omdat je er niet zo veel van nodig hebt voor de voortplanting. Want doet een vrouw er zo’n negen maanden over om een kind te fabrieken, een man kan in die tijd wel honderden vrouwen bevruchten. Dus als je voor voldoende nageslacht wilt zorgen, moet je vooral niet op het aantal vrouwen beknibbelen. Het aantal mannen doet er minder toe. Dat, dames en heren, is het mechanisme (ik wil hier niet van ‘gedachte’ spreken) van ‘vrouwen en kinderen éérst.’ En dat is ook de reden waarom de vrouwtjeseenden worden afgeschoten als er te veel eenden zijn.

Reclame
Een ander verschil zit hem in de manier waarop vrouwen en mannen naar verzorgingsproducten kijken. Ik heb zelf nog niet uitgevogeld waar dat verschil op gebaseerd is. Ik weet alleen dat de reclamejongens (M/V) het verschil kennen én gebruiken, en die jongens (M/V) zijn misschien vaak vervelend, maar zeker niet op hun achterhoofd gevallen. Wat het verschil is? Let maar eens op.

Vrouwen houden van lang en ingewikkeld
Producten die ze aan de vrouw proberen te brengen, hebben doorgaans lange, ingewikkelde, wetenschappelijk aandoende namen die niemand kan onthouden en waar ook niemand wat van snapt. Elementen als D, pro, en hydraterend worden gezien als positief. Vooral in combinatie met herstellend, voedend en verjongend. Maar met een term als oxi moet je uitkijken, want zuurstof zorgt er maar voor dat je gaat roesten. Daarom zijn we dol op anti-oxidanten. Maar ja, zuurstof is wel heel belangrijk, dus het zou me niks verbazen als er ooit een crème werd ontwikkeld met een ‘oxistimulerende werking op de diepe huidcellen.’ Dat de namen van de verzonnen beestjes volkomen ononthoudbaar zijn, doet er niet toe. Zolang de toekomstige klanten (V) de kleur van de verpakking maar weten. 

Mannen houden het graag kort
Verzorgingsproducten voor de man doen niet aan die flauwsies. De echte vent neemt de tube, of nog liever de flacon, in de stoere knuist. Knijpt. Smeert. De essentie van de reclame: Hier! Smeren! Het werkt! Zelfs de verzonnen ‘chemische’ namen ontbreken. De reclame vertelt gewoon wat het doet (of zou moeten doen), of voor wie het bedoeld is. Voor de echte man die er mannelijk én verzorgd uit wil zien. Zoiets. 

Maar waar het hem nou in zit?
Ik heb echt geen idee. Zou het komen doordat er (toch nog) veel vrouwen zijn die al dan niet bewust denken dat mannen meer verstand hebben van scheikunde, en zich dus graag door een geleerde witjas de polysyllabische prietpraat laten aansmeren om in de smaak te blijven vallen bij diezelfde meneer? (Lees deze zin gerust nog eens; hij is lang.) Terwijl de man (behalve genoemde witjas) wel wat beters te doen heeft, en zijn tijd liever besteedt aan de jacht, hetzij op wijfjes van zijn eigen soort, hetzij op andere dieren?

Wie het weet, mag het zeggen.

 


Categorie: